You have to be gay to know God deur Siya Khumalo: ’n resensie

  • 2

You have to be gay to know God
Siya Khumalo

Uitgewer: Kwela
ISBN: 9780795708244

Die titel van hierdie boek is die eerste waarskuwingskoot oor die boeg: Siya Khumalo skroom nie om kaalvuis in die kryt te klim nie.

You have to be gay to know God is egter veel meer as net die aandagtrekkery van ’n shock jock. Hierdie boek is ’n weldeurdagte, sinvolle bydrae tot ’n reeks gesprekke oor ras, godsdiens, seks, politiek en die snypunte van al vier in die geleefde realiteit van een man. Hierdie teks is inderdaad politieke analise, teologiese oordenking, by tye taamlik erotiese beskrywing en terselfdertyd memoir wat deeglik gegrond is in die zeitgeist van die tyd waarin Khumalo grootword. In sy eie woorde: "If religion, politics and sex were the three things that weren’t spoken of in polite company, we were all dying of politeness."

Siya Khumalo is veral bekend as blogger en gereelde kontroversiële bydraer, of opinionista soos wat iemand met sterk uitgesproke opinies ook genoem word, by Daily Maverick. Hierdie is sy eerste boek en ,soos wat hy self verduidelik, die logiese uitvloeisel van sy blogs en rubrieke.

Khumalo is nie ’n teoloog nie, maar sy kennis van Bybelse tekste, en die in diepte bespreking daarvan dui daarop dat hy lank en deeglik oor elke teks besin het. Ten spyte van wat die titel wil impliseer, is hierdie teks nie in die minste godslasterlik nie. Inteendeel, You have to be gay to know God is die naaste wat ek in ’n lang tyd aan ’n liefdesbrief vir God gekom het. Dit beteken egter nie dat Khumalo kerkmense vrye teuels gee om met hul vooroordele weg te kom nie. Sy felste kritiek is vir die kerke, met die politici kort op die kerkvaders se hakke.

Hy kritiseer die ANC, DA en EFF met ewe veel ywer, en werp sy skerp ondersoekende oog op die verband tussen Zuma se stam-trots, Mbeki se HIV ontkenning en die huidige ekonomiese impasse waarin ons ons bevind met klinkklare helderheid.

Wat Khumalo se analise van die politiek verfrissend anders maak, is die wyse waarop hy onderliggende verbande herken en uitlig. Oor die DA het hy onder andere die volgende te sê : “That the DA is a young party doesn’t take away from the fact that the economic structures and advantages it emerged from are old.” (sy beklemtoning)

You have to be gay to know God behoort verpligte leesstof te wees vir elke persoon wat ooit gewonder het oor die verhouding tussen staat en kerk, tussen ras, geslag en seksualiteit. Dit behoort verpligte leesstof te wees vir enigeen wat oor menswees wonder.

Plek-plek voel dit asof hy profetiese uitsprake maak oor waarheen ons land polities op pad is, oor die keuses wat by die stembus gemaak kan word in 2019. Hy verduidelik byvoorbeeld met vernietigende presisie hoekom veral swart kiesers keuses maak wat op die oog af teen hul eie belang indruis en hoekom dit wit mense keer op keer onkant vang. They forget this fellow man (wittingly or not) takes revenge on their white upper Maslow’s hierarchy privileges in the voting booth.”

Khumalo se beskrywing van sy ervaringe in die Weermag is beide skreeusnaaks en bittersoet. Die wyse waarop hy egter tradisionele Zulu-denke asook die spanning tussen godsdiens, tradisie en genderverwagtinge aanpak, is waarskynlik die grootste enkele geskenk van hierdie teks. Die spanning waaraan ’n gay swart man onderwerp word wanneer daar bepaalde verwagtinge vanuit die gemeenskap is oor wat ’n man is, word liries en hartverskeurend beskryf. Dis ’n rare blik wat nog selde in ons plaaslike literatuur op tradisie gewerp was.

Die teks kon doen met behoorlike redigering. Daar is ooglopende, hinderlike vingerflaters wat deur ’n skerp redaksionele oog verhoed kon word, wat afbreuk doen aan ’n andersins uiters verdienstelike teks.

You have to be gay to know God is ’n boek wat ek met die grootste vrymoedigheid aanbeveel.

  • 2

Kommentaar

  • Johnnes Comestor

    Hierdie boek en resensie is sprekende voorbeelde van "homosexuality not just tolerated but sentimentalized and celebrated". (Julian Langness, Identity rising, St Paul: ES Linden, 2017, Amazon Kindle 420).

  • Jou kommentaar is 'n sprekende voorbeeld van "homophobia not just tolerated but sentimentalized and celebrated". Ons sien uit na jou resensie nadat jy die boek gelees het.

  • Reageer

    Jou e-posadres sal nie gepubliseer word nie. Kommentaar is onderhewig aan moderering.


     

    Top