Persbericht: Jan Schinkelshoek nieuwe voorzitter Stichting Zuid-Afrikahuis, Nederland

• 0

Door Sebastiaan ter Burg, Utrecht, Netherlands Derivative, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11670417

Jan Schinkelshoek wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Zuid-Afrikahuis, Nederland. Hij wordt per 6 januari 2018 de opvolger van Jan Donner die heeft aangegeven na vijftien jaar het voorzitterschap te willen beëindigen.

Jan Schinkelshoek (1953, Capelle aan den IJssel) is oud-lid van de Tweede Kamer (CDA). Werkend op het snijvlak van journalistiek, media en communicatie, was hij oa hoofdredacteur van de Haagsche Courant en directeur communicatie van Rabobank. Sinds 2010 heeft hij een eigen communicatie-adviesbureau in Den Haag.

Stichting Zuid-Afrikahuis Nederland is voortgekomen uit een aantal organisaties die teruggaan tot 1887 en statutair het Nederlands economische en culturele belang in Zuid-Afrika willen bevorderen. Concreet betekent het dat de Stichting zich inzet voor het Afrikaans en de verbondenheid tussen die taal en het Nederlands. De stichting exploiteert het Zuid-Afrikahuis aan de Keizersgracht in Amsterdam (bibliotheek, archief, evenementen), en verleent onder meer subsidies in Nederland (Week van de Afrikaanse Roman, Studiefonds voor Zuid-Afrikaanse studenten) en Zuid-Afrika (Suid-Afrikaanse Sentrum vir Nederland en Vlaandere (Kaapstad). Ook is de stichting leerstoelhouder van de bijzonder hoogleraar Zuid-Afrikaanse literatuur, cultuur en geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

"Ik ben een onbeschreven blad als het om Zuid-Afrika gaat", zegt Jan Schinkelshoek. "Maar ik zie goede mogelijkheden om de culturele banden te versterken. Het Zuid-Afrika Huis kan er een belangrijke, stimulerende rol bij spelen."

Tijdens de nieuwjaarsreceptie op 6 januari vindt de voorzitterswissel plaats.

• 0

Reageer

Jou e-posadres sal nie gepubliseer word nie. Kommentaar is onderhewig aan moderering.